Bude pokračovat příprava a výstavba dálnic?
Přijetím zákona č. 39/2015 Sb., o posuzování vlivu staveb dálnic i dalších významných staveb na životní prostředí, tzv. EIA, došlo k tomu, na co jsme upozorňovali už při projednávání této implementace evropské směrnice do našeho právního řádu. Sice jsme byli ujišťováni, že nedojde k zastavení či zpomalení přípravy staveb, opak je však pravdou.
Celkem 64 významných dopravních staveb, které měly proces EIA (tedy posouzení vlivu na životní prostředí) zpracován dle původního zákona č. 244/1992 Sb. v celkovém rozpočtovém vyjádření 170 miliard Kč, nelze dále posunout v procesu přípravy ani výstavby. Ministerstvo životního prostředí požaduje nová posouzení vlivu na životní prostředí, a to znamená 2-4 roky, než by byly pro tyto stavby posudky zhotoveny. Rovněž to znamená další časovou ztrátu a ve svém konečném důsledku u řady staveb i nemožnost čerpat prostředky z operačního programu Doprava II, které lze čerpat maximálně do konce roku 2022.